Waar het mysterie je roept, en jouw vuur weer mag branden.
Algemene voorwaarden.
Artikel 1: Definities
Artikel 2: Identiteit van de ondernemer
Artikel 3: Toepasselijkheid
Artikel 4: Het aanbod
Artikel 5: Totstandkoming van de overeenkomst
Artikel 6: Herroepingsrecht
Artikel 7: Prijzen en betaling
Artikel 8: Annulering door de klant
Artikel 9: Annulering door de ondernemer
Artikel 10: Aansprakelijkheid en gedrag
Artikel 11: Privacy en gegevensbescherming
Artikel 12: Intellectuele eigendom
Artikel 13: Klachten
Artikel 14: Toepasselijk recht en geschillen
Artikel 1: Definities
1.1 Ondernemer: de eenmanszaak Mysterie Academie, gevestigd te Gouda, die workshops, trainingen, evenementen, therapie- en coachingsessies aanbiedt. Waar in deze voorwaarden wordt gesproken van "ondernemer" wordt Mysterie Academie bedoeld. 1.2. Klant (of deelnemer): iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die een overeenkomst aangaat met de ondernemer of deelneemt aan een door de ondernemer georganiseerde dienst (zoals een workshop, evenement, training, therapie- of coachingsessie). 1.3. Diensten: alle door de ondernemer aangeboden activiteiten, workshops, trainingen, (coaching)trajecten, therapie- en coachingsessies, evenementen en overige dienstverlening waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, zowel online als offline. 1.4. Overeenkomst: de afspraak c.q. overeenkomst tussen de ondernemer en de klant met betrekking tot de levering van één of meer diensten. 1.5. Algemene Voorwaarden: dit document, waarin de rechten en plichten van zowel de ondernemer als de klant zijn vastgelegd met betrekking tot de diensten en alle daarmee samenhangende handelingen. 1.6. Schriftelijk: schriftelijke communicatie waarbij ook elektronische communicatie wordt begrepen. Dit houdt in dat onder "schriftelijk" tevens wordt verstaan: communicatie per e-mail of andere digitale berichtgeving, mits de identiteit van de afzender en de integriteit van het bericht voldoende vaststaan.
Artikel 2: Identiteit van de ondernemer
2.1. De diensten worden aangeboden door Mysterie Academie, een eenmanszaak gevestigd aan de Provincialeweg West 64, 2808 PC te Gouda, Nederland. Mysterie Academie is geregistreerd bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 96500948. Het BTW-identificatienummer is NL001964619B50. De ondernemer is per e-mail bereikbaar via [email protected]. 2.2. Mysterie Academie richt zich op het geven en organiseren van spirituele workshops, evenementen en trainingen, alsmede het aanbieden van therapie- en coaching-sessies. Alle diensten worden uitgevoerd door of onder leiding van een gekwalificeerde begeleider. De ondernemer zal zich inspannen de diensten naar beste inzicht en vermogen uit te voeren.
Artikel 3: Toepasselijkheid
3.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, diensten, overeenkomsten en rechtsbetrekkingen tussen de ondernemer en de klant. Door inschrijving voor een workshop of training, het boeken van een sessie of het aangaan van een andere overeenkomst met de ondernemer, verklaart de klant zich akkoord met deze algemene voorwaarden. 3.2. Afwijkingen van of aanvullingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts bindend indien en voor zover deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen tussen de ondernemer en de klant. Eventuele algemene (inkoop)voorwaarden van de klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen, tenzij deze schriftelijk door de ondernemer zijn aanvaard. 3.3. Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig wordt bevonden of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht. De betreffende ongeldige bepaling zal in dat geval worden vervangen door een bepaling die de strekking van de oorspronkelijke bepaling zoveel mogelijk benadert, zonder in strijd te zijn met de wet. 3.4. In het geval specifieke voorwaarden van toepassing zijn op een bepaalde dienst van de ondernemer (bijvoorbeeld actievoorwaarden of bijzondere deelnamevoorwaarden), gelden die voorwaarden naast deze algemene voorwaarden. Bij tegenstrijdigheid tussen verschillende sets voorwaarden prevaleert de bepaling die voor de ondernemer het meest gunstig is, tenzij dwingend recht anders voorschrijft of partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
Artikel 4: Het aanbod
4.1. Alle aanbiedingen en prijsopgaven van de ondernemer (bijvoorbeeld vermeld op de website van Mysterie Academie, in brochures of via e-mail) zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. De ondernemer heeft het recht een aanbod te wijzigen of in te trekken zolang er nog geen overeenkomst tot stand is gekomen. 4.2. Kennelijke vergissingen, typfouten of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet. Indien de klant redelijkerwijs had kunnen begrijpen dat het aanbod een vergissing of fout bevat, kan de klant daaraan geen rechten ontlenen. 4.3. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder specifieke voorwaarden geschiedt (bijvoorbeeld een actieprijs of bepaalde beschikbare plaatsen), zal dit uitdrukkelijk in het aanbod worden vermeld. Na het verstrijken van de geldigheidsduur of bij uitputting van beschikbare plaatsen kan de klant geen aanspraak meer maken op het desbetreffende aanbod.
Artikel 5: Totstandkoming van de overeenkomst
5.1. Een overeenkomst tussen de ondernemer en de klant komt tot stand op het moment dat de klant duidelijk en ondubbelzinnig het aanbod van de ondernemer aanvaardt én de ondernemer deze aanvaarding bevestigt. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat de overeenkomst bindend is zodra de klant zich aanmeldt of inschrijft voor een workshop, training of sessie én Mysterie Academie die inschrijving per e-mail of schriftelijk heeft bevestigd. Zonder bevestiging van de ondernemer mag de klant er niet van uitgaan dat de inschrijving of boeking definitief is. 5.2. Indien de overeenkomst elektronisch (via de website of per e-mail) tot stand komt, zal de ondernemer langs elektronische weg een bevestiging naar de klant sturen. Zolang de ontvangst van een elektronische aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de klant de aanvaarding nog herroepen. 5.3. De ondernemer behoudt zich het recht voor om zonder opgave van reden een aanmelding of verzoek van een (potentiële) klant te weigeren voordat een overeenkomst tot stand komt, bijvoorbeeld in geval van twijfel over de betalingscapaciteit van de klant, overmatige inschrijvingen (meer deelnemers dan beschikbare plaatsen) of wanneer de ondernemer van mening is dat de dienst niet passend is voor de betreffende persoon. In geval van weigering door de ondernemer heeft de klant recht op terugbetaling van eventueel al betaalde bedragen voor die dienst. 5.4. Elke overeenkomst wordt aangegaan onder de ontbindende voorwaarde dat de ondernemer gerechtigd is om in geval van gewichtige redenen (zoals overmacht, onvoorziene omstandigheden of onvoldoende deelnemers, zie ook artikel 9) de overeenkomst te annuleren. In een dergelijk geval zal de ondernemer de klant zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen en, indien van toepassing, reeds betaalde bedragen restitueren aan de klant.
Artikel 6: Herroepingsrecht
6.1. Indien de klant een consument is die een overeenkomst op afstand (bijvoorbeeld via internet of e-mail) met de ondernemer aangaat, heeft de klant in principe het wettelijk recht om de overeenkomst binnen 14 dagen na totstandkoming zonder opgave van redenen te ontbinden (herroepingsrecht). De klant kan binnen deze bedenktijd afzien van de aankoop van de dienst door dit schriftelijk (per e-mail) aan de ondernemer te melden.
6.2. Er bestaat geen herroepingsrecht voor diensten die op een specifieke datum of tijdens een bepaalde periode worden uitgevoerd. Dit is conform de uitzondering in artikel 6:230p sub e van het Burgerlijk Wetboek. Veel van de diensten van Mysterie Academie, zoals workshops, trainingen of evenementen die op een vooraf vastgestelde datum of tijdstip plaatsvinden, vallen onder deze uitzondering. Dit betekent dat de klant niet kosteloos kan annuleren op basis van het wettelijke herroepingsrecht nadat hij zich heeft ingeschreven voor een workshop, training of evenement met een vaste startdatum.
6.3. Indien de klant bij een overeenkomst op afstand uitdrukkelijk verzoekt om de dienst te laten beginnen binnen de 14-daagse bedenktijd (bijvoorbeeld het inplannen van een coaching-sessie of start van een traject op korte termijn) en de ondernemer stemt hiermee in, dan doet de klant daarmee, voor zover wettelijk toegestaan, afstand van zijn/haar herroepingsrecht. Indien de klant het traject start, is het volledige trajectbedrag verschuldigd, ook wanneer de klant op enig moment besluit om het traject voortijdig te beëindigen. Er vindt in dat geval geen restitutie plaats, ongeacht het aantal gevolgde sessies. Het openen van het energetische of transformatieve veld wordt beschouwd als de feitelijke start van de dienst.
6.4. Het herroepingsrecht vervalt volledig op het moment dat de klant expliciet toestemming heeft gegeven voor directe levering van digitale inhoud (zoals toegang tot een online academie of online materiaal), en de klant heeft erkend dat hij/zij daarmee afstand doet van het herroepingsrecht. Dit is conform artikel 6:230p sub g BW. Zodra toegang is verleend tot de online omgeving of digitale content beschikbaar is gesteld, kan de overeenkomst niet meer worden herroepen.
6.5. Om gebruik te maken van het herroepingsrecht (indien van toepassing), dient de consument binnen de in 6.1 genoemde termijn schriftelijk contact op te nemen met de ondernemer, bij voorkeur via [email protected], met een duidelijke verklaring dat hij/zij de overeenkomst wil ontbinden. De ondernemer zal de ontvangst van een dergelijke herroepingsmededeling per omgaande bevestigen. Reeds betaalde bedragen voor een dienst die tijdig en rechtsgeldig is herroepen, zullen door de ondernemer zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen na de datum van ontbinding, worden terugbetaald aan de klant. Terugbetaling geschiedt via dezelfde betaalmethode als waarmee de klant de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
6.6. Voor persoonlijke begeleidingstrajecten (zoals coaching- of healingtrajecten, zowel online als live) geldt dat het herroepingsrecht definitief vervalt zodra de eerste sessie of afspraak heeft plaatsgevonden. De klant verklaart zich er bij aanvang van het traject uitdrukkelijk mee akkoord dat de uitvoering van het traject binnen de wettelijke bedenktijd kan beginnen en dat het herroepingsrecht vervalt zodra de eerste sessie is gestart. Het openen van het energetische of transformatieve veld wordt beschouwd als de feitelijke start van de dienst.
Artikel 7: Prijzen en betaling
7.1. Alle door de ondernemer gehanteerde prijzen voor diensten zijn in euro’s en inclusief btw (indien
van toepassing) en eventuele andere heffingen die van overheidswege worden opgelegd, tenzij
uitdrukkelijk anders vermeld. Eventuele bijkomende kosten (bijvoorbeeld materiaalkosten of
verblijfskosten bij meerdaagse trainingen) zullen vooraf duidelijk aan de klant worden
gecommuniceerd.
7.2. Betaling door de klant dient te geschieden op de wijze zoals door de ondernemer aangegeven.
Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, geldt voor workshops, trainingen en evenementen dat
de klant voorafgaand aan de aanvang van de dienst het volledige bedrag heeft voldaan. De
ondernemer is gerechtigd om vooruitbetaling te verlangen. Bij overeenkomsten op factuurbasis
(indien toegestaan door de ondernemer) geldt een betalingstermijn van 14 dagen na factuurdatum,
tenzij op de factuur een andere termijn staat vermeld.
7.3. Indien de klant niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze van rechtswege in
verzuim zonder dat daarvoor een nadere ingebrekestelling is vereist. De ondernemer zal de klant in dat
geval nogmaals wijzen op de betalingsverplichting en een redelijke termijn gunnen om de betaling te
voldoen. Blijft betaling uit binnen de gestelde termijn, dan is de ondernemer gerechtigd de uitvoering
van de overeenkomst op te schorten of de toegang van de klant tot de desbetreffende dienst te
weigeren. De klant blijft in dat geval de overeengekomen prijs verschuldigd, ongeacht of hij/zij feitelijk
aan de dienst deelneemt.
7.4. Bij uitblijven van tijdige betaling is de klant, zodra de afgesproken betalingstermijn is verstreken,
wettelijke rente verschuldigd over het openstaande bedrag. Daarnaast komen alle redelijke kosten die
de ondernemer moet maken om de vordering te incasseren (zowel buitengerechtelijke als, indien van
toepassing, gerechtelijke kosten) voor rekening van de klant. De buitengerechtelijke incassokosten
worden vastgesteld conform de regels van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke
incassokosten (of de daarvoor in de plaats tredende wettelijke regeling), met een minimum van €40
voor consumenten.
7.5. De ondernemer zal pas overgaan tot levering van de dienst (zoals het daadwerkelijk laten
deelnemen van de klant aan een workshop of sessie) nadat volledige betaling is ontvangen, tenzij
uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Eventuele terugbetalingen waar de klant recht op heeft
(bijvoorbeeld vanwege annulering conform artikel 8 of herroeping conform artikel 6) zullen door de
ondernemer binnen 14 dagen worden verwerkt.
Artikel 8: Annulering door de klant
8.1. Annulering van een geboekte dienst door de klant dient altijd schriftelijk (per e-mail aan
[email protected] of per brief) te geschieden. Als annuleringsdatum geldt de datum waarop
de ondernemer de annuleringsmelding ontvangt. De klant zal van de ondernemer een bevestiging van
de annulering ontvangen.
8.2. Annuleringsvoorwaarden voor workshops, trainingen en evenementen:
Indien de klant deelname aan een workshop, training, evenement of vergelijkbare groepsactiviteit
annuleert, gelden de volgende annuleringskosten (tenzij anders overeengekomen in specifieke
voorwaarden van een bepaalde activiteit): Bij annulering tot 4 weken (28 dagen) voor aanvang van de activiteit: de klant is een bedrag
van €25,- (administratiekosten) verschuldigd. Een eventueel restant van al betaalde
deelnamekosten wordt terugbetaald. Bij annulering tussen 4 weken en 2 weken (14 dagen) voor aanvang: de klant is 50% van de
deelnamekosten verschuldigd. Indien de klant al het volledige bedrag had voldaan, wordt 50%
daarvan terugbetaald. Bij annulering korter dan 2 weken (14 dagen) voor aanvang: de klant is 100% van de
deelnamekosten verschuldigd. Er vindt in dit geval geen terugbetaling plaats. 8.3. Annuleringsvoorwaarden voor individuele sessies (coaching/therapie):
Voor individuele afspraken (zoals één-op-één coachings- of therapiesessies) die op een specifieke
datum en tijd zijn ingepland, geldt dat kosteloze annulering of verplaatsing mogelijk is tot 48 uur voor
de afgesproken starttijd. Bij annulering binnen 48 uur voor de afspraak, of indien de klant niet op de
afspraak verschijnt (no-show), heeft de ondernemer het recht het volledige tarief van die sessie in
rekening te brengen of reeds betaalde kosten daarvoor in te houden. Eventuele reeds vooruitbetaalde
sessiekosten worden niet gerestitueerd in geval van no-show of late annulering.
8.4. Eventuele verzoeken tot wijziging van een inschrijving (bijvoorbeeld deelname door een vervanger
in plaats van de oorspronkelijke klant, of verplaatsing naar een andere datum indien beschikbaar)
dienen tijdig in overleg met de ondernemer te gebeuren. De ondernemer is niet verplicht dergelijke
verzoeken te honoreren, maar zal zich binnen redelijke mate inspannen om een passende oplossing te
vinden. Indien een vervangende deelnemer de plaats inneemt en dit door de ondernemer wordt
geaccepteerd, dan worden eventuele al gedane betalingen omgezet naar de deelname van de
vervanger en worden verder geen annuleringskosten bij de oorspronkelijke klant in rekening gebracht
8.5. Indien de klant na aanvang van een workshop, training of traject besluit de deelname tussentijds te
beëindigen of anderszins niet langer gebruik maakt van de dienst, dan bestaat er geen recht op
restitutie van de resterende of niet-genoten onderdelen. Het niet volledig benutten van de
overeengekomen dienst komt voor rekening van de klant. Uitzonderingen hierop kunnen slechts in zeer
bijzondere gevallen en na uitdrukkelijke schriftelijke overeenstemming met de ondernemer worden
gemaakt.
8.6. Het herroepingsrecht zoals omschreven in artikel 6 staat los van bovenvermelde
annuleringsvoorwaarden. In situaties waarin de wettelijke bedenktijd (herroepingsrecht) niet van
toepassing is (zie artikel 6.2), is de klant direct gebonden aan deze contractuele
annuleringsvoorwaarden vanaf het moment van inschrijving. In situaties waarin de klant wel
rechtsgeldig gebruikmaakt van herroeping binnen 14 dagen (artikel 6.1), vervalt de overeenkomst
kosteloos en zijn bovenstaande annuleringskosten niet van toepassing. 8.7 Langlopende coachingtrajecten (6 maanden of langer) worden aangegaan voor de volledige duur van het traject. Tussentijdse beëindiging door de klant is niet mogelijk, tenzij er sprake is van aantoonbare overmacht (zoals langdurige ziekte of andere zwaarwegende omstandigheden die deelname onmogelijk maken). In zo’n geval kan de ondernemer besluiten een gedeeltelijke regeling te treffen, maar dit is altijd ter beoordeling van de ondernemer. 8.8 De klant blijft verplicht het volledige trajectbedrag te voldoen, ook als hij/zij besluit eerder te stoppen met het traject of niet alle sessies bijwoont. Er vindt geen restitutie plaats van reeds betaalde termijnen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
8.9 Bij uitzondering kan een klant het traject overdragen aan een andere deelnemer, mits de ondernemer hier vooraf schriftelijk mee instemt. De nieuwe deelnemer dient aan de voorwaarden van het traject te voldoen en eventuele administratieve kosten voor de overdracht komen voor rekening van de oorspronkelijke klant.
Artikel 9: Annulering door de ondernemer
9.1. De ondernemer behoudt zich het recht voor om een dienst (zoals een workshop, training,
evenement of sessie) te annuleren of te verzetten indien daartoe gegronde redenen bestaan. Onder
gegronde redenen wordt onder meer verstaan: onvoldoende aanmeldingen/deelnemers, ziekte of
verhindering van de trainer/coach, extreme weersomstandigheden, overmacht-situaties of andere
onvoorziene omstandigheden die de uitvoering van de dienst aanzienlijk bemoeilijken of onmogelijk
maken.
9.2. In geval van annulering door de ondernemer zal de ondernemer de klant zo spoedig mogelijk
schriftelijk (bijvoorbeeld per e-mail) op de hoogte stellen. De ondernemer zal daarbij, indien mogelijk,
een alternatieve datum of tijd voorstellen waarop de dienst alsnog kan plaatsvinden, of een
alternatief programma aanbieden.
9.3. Indien de klant niet beschikbaar is op de voorgestelde alternatieve datum of als er geen passend
alternatief geboden kan worden, heeft de klant recht op terugbetaling van de reeds betaalde
bedragen voor de geannuleerde dienst. De ondernemer zal in dat geval binnen 14 dagen na de
kennisgeving van annulering het betreffende bedrag restitueren aan de klant.
9.4. Bij uitstel of verschuiving van een dienst door de ondernemer blijft de inschrijving van de klant in
principe geldig voor de nieuwe datum, mits de klant hiermee instemt. Als de klant verhinderd is op de
nieuwe datum, zal in overleg een oplossing worden gezocht (zoals deelname op een later moment of
restitutie volgens artikel 9.3).
9.5. De ondernemer is niet aansprakelijk voor eventuele schade of kosten aan de zijde van de klant als
gevolg van een door de ondernemer geannuleerde of gewijzigde dienst, anders dan de restitutie van de
deelnamekosten zoals in dit artikel bepaald. Dit betekent onder meer dat de ondernemer niet verplicht
is aanvullende vergoedingen te betalen voor bijv. reeds gemaakte reis-, verblijfs- of andere bijkomende
kosten van de klant. De klant wordt aangeraden, waar van toepassing, bij het boeken van reizen of
accommodaties rekening te houden met de mogelijkheid van wijzigingen of annuleringen.
9.6. In geval van overmacht (zoals, maar niet beperkt tot, natuurrampen, pandemieën, brand, of
overheidsmaatregelen) die maakt dat (verdere) uitvoering van de overeenkomst redelijkerwijs niet van
de ondernemer kan worden gevergd, heeft de ondernemer het recht de overeenkomst met
onmiddellijke ingang te beëindigen of op te schorten zonder dat enige schadevergoeding verschuldigd
is. In zulke gevallen zal de ondernemer waar mogelijk een alternatieve oplossing proberen te bieden
(zoals uitstel of online uitvoering), maar bij definitieve annulering wegens overmacht is enkel restitutie
van niet-genoten diensten verschuldigd.
Artikel 10: Aansprakelijkheid en gedrag
10.1. De klant/deelnemer neemt op vrijwillige basis deel aan de diensten van Mysterie Academie en is
te allen tijde zelf verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden, beslissingen en de consequenties
daarvan, zowel tijdens de dienstverlening als in de periode daarna. De deelnemer is zelf
verantwoordelijk voor zijn/haar lichamelijke en geestelijke welzijn. Indien de deelnemer
gezondheidsklachten of twijfels heeft over deelname aan een bepaalde activiteit, dient hij/zij dit vooraf
kenbaar te maken aan de ondernemer en zo nodig professioneel medisch advies in te winnen.
Deelname geschiedt op eigen risico van de klant.
10.2. De ondernemer zal de diensten naar beste inzicht en vermogen uitvoeren, maar geeft geen
garantie voor een bepaald resultaat of effect. Enige uitlatingen van de ondernemer over te verwachten
resultaten zijn altijd indicatief en binden de ondernemer niet. De klant kan de ondernemer niet
aansprakelijk stellen als de uitkomst van een workshop, training of sessie niet aan de verwachtingen
voldoet, voor zover de ondernemer haar verplichtingen naar behoren is nagekomen.
10.3. De aansprakelijkheid van de ondernemer voor directe schade voortvloeiend uit of verband
houdend met de uitvoering van een overeenkomst is in alle gevallen beperkt tot maximaal het bedrag
dat de klant voor de betreffende dienst heeft betaald. Indien de aansprakelijkheidsverzekering van de
ondernemer in een voorkomend geval een hoger bedrag uitkeert, dan geldt dat hogere bedrag als
maximum. Indirecte schade of gevolgschade (zoals gederfde winst, inkomensverlies, of immateriële
schade) wordt niet vergoed.
10.4. De ondernemer is niet aansprakelijk voor schade, letsel of verliezen die de klant lijdt tijdens of
ten gevolge van deelname aan de diensten, tenzij er sprake is van opzet of grove nalatigheid aan de
zijde van de ondernemer. Dit omvat onder meer – maar is niet beperkt tot – lichamelijk letsel, psychisch
letsel, of materiële schade. In alle gevallen waarin wel aansprakelijkheid van de ondernemer komt vast
te staan, is die aansprakelijkheid beperkt zoals bepaald in artikel 10.3.
10.5. De klant vrijwaart (vrijstelt) de ondernemer tegen alle aanspraken van derden (waaronder
mededeelnemers) voor schade die deze derden mochten lijden als gevolg van het handelen of nalaten
van de klant tijdens de deelname aan de diensten van de ondernemer. Deze vrijwaring geldt niet voor
zover een claim van een derde voortvloeit uit opzet of grove nalatigheid van de ondernemer.
10.6. De deelnemer dient zich te gedragen in overeenstemming met de door de ondernemer
gegeven instructies en de algemeen geldende normen en waarden. Respectvol gedrag tegenover
mededeelnemers en de trainer/coach is te allen tijde vereist. Agressie, discriminatie, bedreiging,
opruiing of ander grensoverschrijdend gedrag wordt niet getolereerd. Evenmin is het toegestaan om
onder invloed van drugs of overmatig alcohol aan de activiteiten deel te nemen.
10.7. Indien een deelnemer zich misdraagt, de veiligheid of het welzijn van zichzelf of anderen in gevaar
brengt, of de voortgang van een bijeenkomst ernstig verstoort, heeft de ondernemer het recht om die
persoon per direct verdere deelname te ontzeggen. In een dergelijk geval vindt geen restitutie van
betalingen plaats voor de gemiste delen van de dienst, en eventuele schade die door het wangedrag
van de deelnemer is veroorzaakt, zal op die deelnemer verhaald worden. De ondernemer kan
bovendien besluiten de overeenkomst met de betreffende klant met onmiddellijke ingang te
beëindigen.
10.8. De ondernemer is niet aansprakelijk voor verlies, diefstal of beschadiging van persoonlijke
eigendommen van de klant tijdens een workshop, training, sessie of evenement. Deelnemers wordt
geadviseerd om zorgvuldig met hun bezittingen om te gaan en waardevolle spullen zoveel mogelijk
thuis te laten of goed op te bergen. Het meenemen van persoonlijke eigendommen naar de locatie van
de dienst geschiedt geheel op eigen risico van de klant.
10.9. Voor zover de ondernemer ondanks het bovenstaande toch aansprakelijk zou zijn voor enige schade, geldt dat geen beperking of uitsluiting van aansprakelijkheid van toepassing is in gevallen van
opzet of bewuste roekeloosheid van de ondernemer zelf. Geen enkel onderdeel van deze algemene voorwaarden beoogt de aansprakelijkheid van de ondernemer uit te sluiten voor zover uitsluiting op grond van de wet niet is toegestaan. 10.10 Deelnemers nemen op eigen risico deel aan de diensten van Mysterie Academie. Indien een deelnemer een waarschuwing ontvangt met betrekking tot mogelijke fysieke, mentale of emotionele belasting en er toch voor kiest om door te gaan, ligt de verantwoordelijkheid geheel bij de deelnemer. Mysterie Academie kan in zo’n geval niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele gevolgen of schade. De deelnemer vrijwaart Mysterie Academie voor alle aanspraken die voortkomen uit het negeren van een gegeven waarschuwing.
Artikel 11: Privacy en gegevensbescherming
11.1. De ondernemer hecht groot belang aan de privacy van haar klanten en deelnemers. Bij het
aangaan van een overeenkomst worden persoonlijke gegevens van de klant door de ondernemer
verwerkt. Dit betreft bijvoorbeeld naam, adres, woonplaats, contactgegevens (e-mail/telefoonnummer)
en eventuele informatie die de klant verstrekt die relevant is voor de uitvoering van de dienst (zoals
bijvoorbeeld gezondheidsinformatie voor zover van belang voor deelname aan een workshop of sessie).
De ondernemer zal deze persoonsgegevens uitsluitend gebruiken voor het doeleinde waarvoor ze
verstrekt zijn, namelijk de uitvoering van de overeenkomst, het verlenen van de dienst en de
administratieve afhandeling daarvan.
11.2. Verwerking van persoonsgegevens gebeurt in overeenstemming met de toepasselijke wet- en
regelgeving op het gebied van gegevensbescherming, in het bijzonder de Algemene Verordening
Gegevensbescherming (AVG). De ondernemer zal passende technische en organisatorische
maatregelen treffen om persoonlijke gegevens te beschermen tegen verlies of onrechtmatige
verwerkingen.
11.3. Persoonsgegevens van de klant zullen niet aan derden worden verstrekt of verkocht, tenzij dit
noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst of de dienst (bijvoorbeeld het doorgeven van
naam en aanwezigheid aan een mede-organisator van een evenement, voor zover nodig) óf indien de
ondernemer hiertoe wettelijk verplicht is (bijvoorbeeld op vordering van bevoegde autoriteiten). In alle
gevallen zal de ondernemer een dergelijke verstrekking van gegevens tot het minimum beperken en de
nodige zorgvuldigheid betrachten.
11.4. De ondernemer bewaart de persoonlijke gegevens niet langer dan nodig is voor de
verwerkingsdoeleinden, tenzij wettelijke bewaartermijnen een langere bewaarplicht opleggen.
11.5. De klant heeft het recht om zijn/haar persoonsgegevens in te zien, te corrigeren of te laten
verwijderen in overeenstemming met de wettelijke bepalingen. Ook heeft de klant het recht om
eventuele gegeven toestemming voor verwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de
verwerking van zijn/haar gegevens. Verzoeken hiertoe kunnen schriftelijk worden gericht aan de
ondernemer (via [email protected]). De ondernemer zal zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk
binnen de wettelijk gestelde termijnen, op dergelijke verzoeken reageren.
11.6. Mysterie Academie kan een aparte privacyverklaring hanteren waarin nader wordt uiteengezet
welke gegevens worden verzameld en met welk doel, alsmede hoe de klant zijn/haar rechten kan
uitoefenen. Voor zover er een privacyverklaring van toepassing is die beschikbaar wordt gesteld
(bijvoorbeeld op de website van Mysterie Academie), wordt deze geacht onderdeel uit te maken van
deze algemene voorwaarden. In geval van enige strijdigheid tussen deze algemene voorwaarden en de
privacyverklaring ten aanzien van privacy aangelegenheden, prevaleert de privacyverklaring.
Artikel 12: Intellectuele eigendom
12.1. Alle intellectuele eigendomsrechten, waaronder in het bijzonder auteursrechten, op de door de
ondernemer ontwikkelde en verstrekte materialen, content en informatie in het kader van de diensten,
berusten bij de ondernemer (Mysterie Academie) of haar licentiegevers. Dit betreft onder andere –
maar niet uitsluitend – teksten, afbeeldingen, foto’s, syllabi, cursusmaterialen, hand-outs, audio- en
videomateriaal en methodieken die tijdens of ter voorbereiding van workshops, trainingen, cursussen
of sessies worden verstrekt of gebruikt.
812.2. Niets van de in het kader van de diensten verstrekte materialen of informatie mag door de klant
zonder voorafgaande uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de ondernemer worden
verveelvoudigd, verspreid, openbaar gemaakt of ter beschikking gesteld aan derden, anders dan voor
persoonlijke eigen gebruik van de klant. Het is de klant uitsluitend toegestaan de verstrekte
documentatie en informatie voor eigen studie- en oefendoeleinden te gebruiken. Commercieel gebruik
of het overnemen van (delen van) de inhoud voor andere doeleinden is niet toegestaan.
12.3. Het is niet toegestaan om zonder toestemming van de ondernemer foto-, film- of
geluidsopnamen te maken van workshops, trainingen, sessies of andere bijeenkomsten van Mysterie
Academie, voor zover dergelijke opnamen meer behelzen dan uitsluitend het eigen gebruik van de
klant. Evenmin is het toegestaan dergelijke opnamen (indien toch gemaakt) openbaar te maken, te
verspreiden of met derden te delen zonder toestemming. De ondernemer kan deelnemers vragen om
hun telefoon of opnameapparatuur niet te gebruiken tijdens bijeenkomsten, ter bescherming van privacy en intellectuele eigendom.
12.4. De naam Mysterie Academie, het bijbehorende logo en alle uitingen van Mysterie Academie
kunnen beschermd zijn onder merkenrecht en/of auteursrecht. Het is niet toegestaan deze te
gebruiken, te reproduceren of na te maken zonder toestemming van de ondernemer.
12.5. Bij overtreding van de in dit artikel genoemde bepalingen is de klant aansprakelijk voor alle
daaruit voortvloeiende schade en kosten. De ondernemer behoudt zich het recht voor om bij
ongeoorloofd gebruik van haar materialen of inbreuk op haar intellectuele eigendomsrechten
rechtsmaatregelen te treffen, waaronder het vorderen van een passende schadevergoeding en/of het
eisen van stopzetting van het inbreukmakende gebruik.
Artikel 13: Klachten
13.1. De ondernemer stelt het op prijs indien de klant eventuele klachten eerst bij haar kenbaar maakt,
zodat naar een oplossing kan worden gezocht. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst of de
geleverde diensten dienen door de klant binnen bekwame tijd nadat de klant de gebreken heeft
geconstateerd, volledig en duidelijk omschreven te worden ingediend bij de ondernemer. Bij voorkeur
gebeurt dit schriftelijk per e-mail (naar [email protected]) of per brief naar het in artikel 2
genoemde adres. Onder “binnen bekwame tijd” wordt verstaan: uiterlijk binnen 14 dagen na afloop van
de betreffende dienst of na het moment waarop de klant de klacht constatering had kunnen doen.
13.2. De ondernemer zal zo spoedig mogelijk na ontvangst van de klacht een ontvangstbevestiging
sturen. Vervolgens zal de ondernemer de klacht inhoudelijk beoordelen. De ondernemer streeft ernaar
om binnen 14 dagen na ontvangst van de klacht inhoudelijk te reageren. Indien de klacht een langere
verwerkingstijd vraagt, zal de ondernemer binnen die termijn van 14 dagen bericht geven met een indicatie wanneer de klant een uitvoeriger antwoord kan verwachten.
13.3. De ondernemer en de klant zullen trachten om gezamenlijk tot een bevredigende oplossing van
de klacht te komen. Indien een klacht gegrond wordt bevonden, zal de ondernemer naar eigen inzicht
ofwel alsnog de overeengekomen dienst verlenen zoals overeengekomen, ofwel een redelijke
tegemoetkoming (bijvoorbeeld gedeeltelijke terugbetaling of korting op een volgende dienst)
aanbieden.
13.4. Indien er tussen de ondernemer en de klant een geschil ontstaat naar aanleiding van een klacht
en dit geschil niet onderling naar tevredenheid kan worden opgelost, ontstaat een situatie van een
geschil zoals bedoeld in artikel 14 van deze voorwaarden. De klant heeft in dat geval de mogelijkheid
om verdere stappen te ondernemen zoals omschreven in artikel 14 (bijvoorbeeld inschakeling van een
mediator of het voorleggen van het geschil aan de bevoegde rechter).
Artikel 14: Toepasselijk recht en geschillen
14.1. Op alle overeenkomsten tussen de ondernemer en de klant en op deze algemene voorwaarden is
uitsluitend het Nederlands recht van toepassing. Eventuele geschillen zullen worden beoordeeld naar
Nederlands recht.
14.2. De partijen zullen zich eerst tot het uiterste inspannen om een geschil in onderling overleg en in
goed vertrouwen op te lossen, alvorens juridische stappen te ondernemen. De klant wordt aangeraden
eerst eventuele bezwaren, vragen of geschillen met de ondernemer te bespreken (zie ook de
klachtenregeling in artikel 13).
14.3. Indien een geschil niet in der minne kan worden geschikt, is de bevoegde rechter in het
arrondissement waar de ondernemer gevestigd is (thans de Rechtbank Midden-Nederland, locatie
Utrecht, nu Mysterie Academie in Gouda is gevestigd onder het arrondissement Midden-Nederland)
exclusief bevoegd om van het geschil kennis te nemen. Echter, indien de klant consument is, zal de
bevoegde rechter worden vastgesteld volgens de wettelijke bepalingen (veelal de rechter van de woon-
of vestigingsplaats van de consument), tenzij de consument er uitdrukkelijk voor kiest het geschil voor
te leggen aan de rechter van het arrondissement van de ondernemer.
14.4. Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden in strijd blijkt te zijn met dwingend recht
of anderszins nietig of onverbindend is, dan laat dit de geldigheid van de overige bepalingen onverlet.
Partijen zullen in goed overleg treden om een vervangende bepaling overeen te komen die binnen de
wettelijke mogelijkheden ligt en die zoveel mogelijk aansluit bij de bedoeling van de oorspronkelijke
bepaling.
14.5. Deze algemene voorwaarden zijn voor het laatst gewijzigd op 22-05-2025. De ondernemer heeft het
recht deze voorwaarden van tijd tot tijd te actualiseren. De nieuwste versie wordt steeds op de website
van Mysterie Academie gepubliceerd en ligt desgevraagd ter inzage op het bedrijfsadres. Bij wijzigingen
zal de ondernemer, voor zover een lopende overeenkomst met de klant daardoor geraakt wordt, de
klant tijdig informeren. In geval de klant een wijziging van de voorwaarden niet wil accepteren, heeft hij
het recht de overeenkomst te beëindigen per de datum waarop de nieuwe voorwaarden in werking
treden, mits dit schriftelijk vóór die datum aan de ondernemer is kenbaar gemaakt. Bij voortgezette
deelname aan diensten of uitblijven van bezwaar na inwerkingtreding van de nieuwe voorwaarden,
wordt de klant geacht de gewijzigde voorwaarden te hebben geaccepteerd.